Facicon Second Office 2023 512x512
Second Office

Heb je naast ‘thuiswerken’, ‘hybride werken’ en ‘flex werken’ ook de term ‘Activity Based Working’ al voorbij horen komen? Of in het Nederlands, ‘Activiteit Gerelateerd Werken’? Dat kan kloppen! Kom in deze blog meer te weten over ‘Activity Based Working’ en ontdek hoe jij hier als organisatie invulling aan kunt geven.

Waar staat Activity Based Working voor? 

De (ABW-)benadering herkent en erkent dat mensen, verschillende activiteiten uitvoeren tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. En dat zij daarom dus ook een verscheidenheid aan werkomgevingen nodig hebben die worden ondersteund door de juiste technologie en cultuur om deze activiteiten effectief uit te voeren. Door verschillende omgevingen te faciliteren die op dit principe gebaseerd zijn, creëer je niet alleen een omgeving die aansluit bij de werkzaamheden maar creëer je ook een cultuur van connectie, inspiratie, vertrouwen en autonomie.

Activity Based Working vraagt om een holistische benadering waarin cultuur, technologie en de (fysieke) ruimte onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Een holistische werkplekstrategie is gebaseerd op 3 elementen:

  • De omgeving (zowel binnen als buiten kantoor);
  • De technologie (IT die nodig is om het werk uit te voeren);
  • Gedragsmatige manier van werken (gedragsmatige activiteiten beïnvloeden de werkomgeving).

Dit zijn cruciale elementen in een succesvolle transformatie van de werkplek. In de transitie naar Hybride Werken is een werkplektransformatie nodig waar de gebouwde omgeving (kantoor) niet langer de primaire omgeving is van verbondenheid voor medewerkers.

Medewerker staat centraal

Hoe creëer je werkomgevingen die gebaseerd zijn op de principes van ABW?  Met ABW creëer je ruimtes die erop gericht zijn om fysieke en virtuele behoeften van zowel individuen als complete teams te ondersteunen. Wat nog belangrijker is, is dat je met ABW sterk de nadruk legt op het creëren van een cultuur van verbinding, inspiratie, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Hiermee stel je mensen, teams en de organisatie in staat om optimaal te presteren. Met als voornaamste resultaat: meer effectiviteit, productiviteit én tevredenheid.

Het is van belang de medewerker centraal te stellen en de plek te laten kiezen die het beste past bij het werk/taken wat men op dat moment gaat uitvoeren. En dat kan het kantoor zijn, de thuiswerkplek maar het kan ook een plek zijn waar iemand gaat wandelen voor een 1 op 1 overleg of om telefonisch een projectupdate door te spreken.  

Hybride Werken invoeren en optimaliseren

De toekomst en ontwikkeling van Hybride Werken is van groot belang binnen een organisatie. Om dit goed te implementeren is een blijvende samenwerking tussen verschillende stakeholders als HRM, ICT en Directie de basis. Voor het invoeren en optimaliseren van het Hybride Werken is een operationeel model nodig. Het operationeel model dient gebaseerd te zijn op people, places en processes, juist om de functionele gebieden binnen een organisatie met elkaar te verbinden. Hybride Werken vraagt professionaliteit en verantwoordelijkheid van de medewerker, hierin kan het ABC-model uitkomst bieden.

Wat is het ABC-model?

In de jaren ‘70 is het ABC-model ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Albert Ellis. Dit model geeft antwoord op de vraag wanneer mensen floreren oftewel, wanneer mensen op hun best zijn. Uit onderzoek blijkt dat dit is als er voldoen wordt hun drie psychologes basis behoeften namelijk:

A (Adversity): “Ik ben gemotiveerd een aantal dingen te doen (eigen wil / vanuit mijn buik) en niet omdat ik moet voldoen aan de wensen en standaarden van anderen.”

B (Believe): “Ik word gehoord en gezien en ik draag ook bij aan het groter belang.”

C (Consequence): “Ik ben competent genoeg om mijn taken uit te voeren, deze zijn niet te makkelijk of te moeilijk en er zijn doorgroeimogelijkheden.”

Het ABC-model zit dus vooral bij de mens zelf. Dit kan vervolgens gematcht worden met de organisatiestrategie en doelstellingen. Komt dit overeen dan is er sprake van een “perfect match”. Uit Activity Based Working blijkt dat mensen voor de werkzaamheden waar veel concentratie bij nodig is steeds vaker thuiswerken. Een ergonomische en gezonde thuiswerkplek is hiervoor van essentieel belang. Second Office faciliteert en installeert Thuiswerkplekken zonder zorgen. Samen realiseren we productieve, vitale, en gelukkige thuiswerkers, wat naadloos aansluit op de principes van ABW en het ABC-model. Wij vertellen je hier graag meer over, neem contact op via info@second-office.nl of bel 085-2105004.

Meer lezen over het ABC-model, of over Acitvity Based Working.