De kracht van thuiswerken Hoe het uw organisatie kan versterken

De kracht van thuiswerken: Hoe het uw organisatie kan versterken

In dit blog bespreken we:

Sommige organisaties zijn huiverig over thuiswerken. Ze vragen zich af of medewerkers thuis wel echt werken of dat ze zich bezighouden met privézaken. Is thuiswerken op maandag en vrijdag een verlenging van het weekend? Hoe kunt u de kracht van thuiswerken benutten om uw organisatie te versterken? Lees in dit blog hoe thuiswerken uw organisatie kan verbeteren en hoe outputgericht managen de resultaten kan verhogen. En ervaar de voordelen van thuiswerken.

De voordelen van thuiswerken voor uw organisatie

  • Verhoging van de productiviteit en efficiëntie van medewerkers
  • Stijging van medewerkerstevredenheid en -loyaliteit
  • Kostenverlaging door minder ziekteverzuim en uitstroom van medewerkers
  • Bevordering van duurzaamheid door reductie van CO2-uitstoot bij woon-werkverkeer

Verhoogde aantrekkelijkheid als werkgever

Het faciliteren van een vorm van thuiswerken maakt u aantrekkelijker als werkgever voor nieuw talent: cruciaal in de krappe arbeidsmarkt. Wees u hiervan als werkgever bewust en draag dit specifiek uit in uw goede werkgeverschap. Hiermee bent u de concurrenten op de arbeidsmarkt een stap voor.

De vrijdag is niet persé een thuiswerkdag: Flexibel thuiswerkbeleid

Bij veel organisaties wordt gewerkt volgens vaste thuiswerkdagen. Bij deze organisaties is het vooral aan het begin van de week en op dinsdag en donderdag erg druk op kantoor. Wij adviseren werkgevers hierin flexibel te zijn en medewerkers verantwoordelijk te maken. Stel kaders op welke taken men op kantoor en thuis kan uitvoeren, aanwezigheidsplicht voor type werkzaamheden, meetings, teamsessies, etc. Maak dit beleid flexibel zodat het gefinetuned kan worden met het opbouwen van ervaring. Een bijkomend voordeel is dat medewerkers hiermee de spits kunnen ontwijken in het woon-werkverkeer. Thuiswerken is alleen succesvol in combinatie met outputgericht managen.

Voorbeeld:

Medewerker A begint thuis om 8 uur met het bijwerken van e-mails en administratieve taken. Hij reist om 9 uur naar kantoor, vermijdt files en drukte. Daar voert hij projectkick-offs, meetings en vergaderingen uit, naast verdere administratie en samenwerking met collega’s. Afhankelijk van de spits keert hij ervoor of erna terug naar huis.

Start met outputgericht managen

Dit vraagt een aanpassing van uw managers. Vanuit het verleden zijn zij gewend uw medewerkers op de werkvloer te kunnen controleren. Vaak heb ik aan directieleden de vraag gesteld: wanneer is iemand een goede medewerker? Veelal kan men hierop niet direct antwoord geven. Is dit dan als iemand veel aan de telefoon aan het bellen is of hard op het toetsenbord aan het tikken is? Vaak krijg ik dan als reactie dat hij of zij in ieder geval wel druk bezig is. Mijn antwoord is dan: maar u weet niet waarmee!

Bij outputgericht managen geeft de manager aansturing op behaalde resultaten. U stuurt dus uw medewerkers aan op het zorgen voor de juiste opbrengsten en resultaten. En u laat de medewerker hierover rapporteren met gebruik van uw systemen (zodat u in control blijft). Hierin spelen werktijden en werklocatie geen rol meer. Managers dienen duidelijke doelen op te stellen over de uit te voeren taken en hoeveelheid, het tijdsbestek, de wijze van rapporteren door de medewerker over de output en afspraken vastleggen als de resultaten niet worden behaald. Dit gaat leiden tot betere resultaten voor uw organisatie en tot hogere werktevredenheid.

Nieuwe medewerkers starten op kantoor

Laat nieuw talent beginnen met fulltime werken vanuit kantoor tijdens de eerste maanden. Zo kunnen zij de organisatie, collega’s en vooral het DNA van uw organisatie grondig leren kennen en zich eigen maken. U weet als geen ander hoe belangrijk een goed onboardingproces is, inclusief een gedegen inwerkprogramma en een ervaren collega als buddy. Dit zorgt ervoor dat het DNA van uw organisatie en de gewenste werkwijze goed worden overgedragen en aangenomen.

Starten met succesvol thuiswerken / hybride werken

Om thuiswerken succesvol te laten zijn binnen uw organisatie, hebben wij een compacte checklist voor u opgesteld.

  1. Een goed thuiswerkbeleid:
    • Duidelijke beleidsdocumentatie over verwachtingen, werkuren en communicatie.
    • Flexibiliteit in het beleid om aanpassingen op basis van opgedane ervaring mogelijk te maken.
    • Lees meer over een effectief thuiswerkbeleid opstellen plus voorbeelden
  2. Ergonomische thuiswerkplek faciliteren:
    • Het verstrekken van budget voor een thuiswerkplek kost uw organisatie onnodig veel geld en voldoet niet aan de Arbowetgeving.
    • Bekijk de thuiswerkplekoplossing van Second Office. Hiermee wordt u volledig ontzorgd in alles rondom de thuiswerkplek en voldoet u aan de informatieverplichting tijdens het thuiswerken.
  3. IT-infrastructuur:
    • Software en beveiligde toegang, inclusief VPN, communicatietools (Zoom, Teams) en projectmanagementsoftware (Asana, Trello).
  4. Veiligheidsmaatregelen:
    • Sterke beveiligingsprotocollen (antivirus, firewalls, encryptie).
    • Cybersecurity-training voor medewerkers.
  5. Outputgericht managen implementeren:
    • Duidelijke, meetbare doelen en verwachtingen.
    • Regelmatige evaluaties en feedback.
  6. Cultuur en betrokkenheid:
    • Teambuildingactiviteiten in realtime en virtueel.
    • Stimuleren van open communicatie en betrokkenheid.
  7. Vertrouwen:
    • Vertrouwen in de professionaliteit en verantwoordelijkheid van medewerkers.
    • Flexibele werktijden en werklocaties.

De kracht van thuiswerken

Wilt u meer weten over succesvol thuiswerken en een goede thuiswerkplekoplossing? Neem dan gerust contact met ons op.

Vergeet niet om deze blog te delen!
Meer blogs

De kracht van thuiswerken: Hoe het uw organisatie kan versterken

Thuiswerkplek en de ondernemingsraad: informatiewijzer