Hybride werkplek creëren voor toekomstbestendig werken

De term ‘hybride werkplek’ horen we steeds vaker om ons heen. Ook online zal deze term niet aan je voorbij zijn gegaan. Een hybride werkomgeving wordt steeds populairder, maar wat houdt het begrip precies in? En hoe creëer je als werkgever zo’n hybride werkplek? De experts van Second Office vertellen je hierover meer.

Hybride werkplekken realiseren voor jouw werknemers? 
Vraag onze experts vrijblijvend advies!

thuiswerkbeleid voorbeeld

Wat is een hybride werkplek?

Als gevolg van het coronavirus hebben we de voordelen van thuiswerken kunnen ervaren (o.a. de verminderde reistijd, het makkelijker kunnen combineren van werk met privé en de goede koffie uit het eigen koffiezetapparaat thuis). Toch blijft de behoefte bestaan om collega’s in real-life te zien en te spreken en is op kantoor werken niet volledig te missen. Hierdoor is onze manier van werken permanent veranderd en de hybride werkplek in het leven geroepen. De term “hybride werkplek” beslaat de combinatie van het deels werken vanaf kantoor met het deels werken vanaf thuis, om zo ‘the best of both worlds’ te combineren.

thuis hybride werkplek inrichten

Hybride werkplek – voordelen op een rij

Het overstappen op hybride werken door organisaties brengt tal van voordelen met zich mee. We zetten er enkelen op een rijtje:

Duurzaamheid

Duurzaamheid speelt tegenwoordig een grote rol binnen organisaties. Wanneer we hybride werken, pakken we minder vaak de auto om op kantoor te komen. Dit bekent minder uitlaatgassen en files. Daarnaast hoeft de capaciteit van de kantoren minder groot te zijn als men deels thuiswerkt, waardoor er meerdere organisaties in een pand kunnen zitten. Op die manier is er minder ruimte nodig, win-win dus!

Werkgeluk

Mensen die hybride werken kunnen hun tijd vrijer invullen. Een motivatiedipje of privéafspraak tussendoor is geen probleem wanneer er hybride wordt gewerkt. De tijd kan eenvoudig worden ingehaald door ’s avonds even wat langer door te gaan. Hierdoor gaan medewerkers efficiënter om met de tijd en voelen ze zich “in charge”, wat bijdraagt bij aan het werkgeluk en motivatie!

Verbeterde productiviteit

Wanneer er hybride gewerkt wordt, zal er meer aandacht uitgaan naar de planning, waardoor er efficiënter om gegaan wordt met de tijd. Op kantoor is er ruimte voor samenwerking en overleg, terwijl er thuis in alle rust aan projecten gewerkt kan worden. De afwisseling die via een hybride werkplek wordt gecreëerd, zorgt op die manier voor meer productiviteit.

hybride werkplek
hybride thuiswerken

Hybride werkplek vormgeven

Een goede hybride werkomgeving houdt dus in dat zowel op
kantoor als thuis voor een degelijke werkplek gezorgd is. Hierbij is de kantooromgeving
meer gericht op ontmoetingen met collega’s, contacten en andere relaties; het
dient meer als ontmoetingsplek. Tips voor het inrichten van deze hybride kantooromgeving:   

– Deel het kantoor op in verschillende ruimtes. Denk hierbij aan aparte concentratieruimtes, formele vergaderruimtes en ontspanningsruimtes.

– Investeer in elektrisch verstelbare zit-sta bureaus. Houd bij het inrichten van een hybride werkplek rekening met de afwisseling die collega’s willen hebben wat betreft zit- en sta posities tijdens het werken.

–    Overweeg een ontspanningsruimte in te richten. In een ontspanningsruimte hoor je jezelf helemaal af te kunnen sluiten van het werk. Het is het beste wanneer dit een huiselijke omgeving is waar attributen zoals een tafelvoetbal, magazinestapel of kleine zithoek of barretje aanwezig zijn om even tot rust te komen. Dit verhoogt de productiviteit en motivatie.

Thuiswerkplekken

Daarnaast dien je er als werkgever ook bij stil te staan hoe je de thuiswerkplekken, onderdeel van de hybride werkplek, gaat faciliteren. Gezondheidsklachten door slecht zitmeubilair, of verminderde productiviteit door het gebrek aan degelijke hardware, zijn zaken die het rooskleurige scenario van het hybride werken in praktijk heel anders kunnen laten uitpakken. Tips om het vormgeven van thuiswerkplekken aan te pakken:

– Zorg dat iedereen beschikt over een echte, degelijke thuiswerkplek. Voorkom dat medewerkers aan de keukentafel belanden en creëer een echt thuiskantoor door ze van het juiste materiaal te voorzien.

– De specialisten van Second Office hebben een thuiswerkbeleid opgesteld met belangrijke tips en inspiratie als het gaat om thuiswerkplekken en het bijbehorende beleid. Download gratis het thuiswerkbeleid template of neem meteen contact met ons op zodat we u vrijblijvend kunnen vertellen hoe we de thuiswerkplekken voor jouw organisatie kunnen realiseren.

hybride werkomgeving thuis

Een hybride werkplek realiseren ligt binnen handbereik!

Second Office is gespecialiseerd in het realiseren, leveren en onderhouden van goede thuiswerkplekken, waarmee jij als werkgever hybride werken kunt faciliteren. Via ons gepersonaliseerde thuiswerkplek serviceplatform kunnen werknemers die hybride werken, hun werkplek samenstellen op basis van de door de werkgever vrijgegeven keuzemogelijkheden. Ook kunnen werknemers Second Office via het serviceplatform bereiken bij vragen of defecten. Ben je geïnteresseerd in het creëren van een hybride werkplek en wil je een gericht advies? Neem dan contact met ons op!

Thuiswerkplekken van Second Office

Wat klanten over ons zeggen:

Vrijblijvend advies voor een goede thuiswerkplek oplossing

Vraag hier advies aan

Thuiswerkbeleid ontvangen

Bent u op zoek naar input voor het opstellen van een thuiswerkbeleid?

Hieronder kunt u de blauwdruk voor het thuiswerkbeleid (Hybride Werken) aanvragen. U ontvangt de documenten direct per e-mail na het plaatsten van de aanvraag, check uw spam inbox.  Ook staan we u graag persoonlijk te woord, neem gerust vrijblijvend contact met ons op. 

Second Office viert zomervakantie t/m 17 augustus.
Donderdag 18 augustus staan wij weer fit en uitgerust voor jou klaar.