Thuiskantoor inrichten – uitdaging voor werknemers én werkgevers

Heel Nederland heeft inmiddels kennisgemaakt met het thuiswerken. Sommige werknemers vonden het fijn en ervaarden vooral de voordelen zoals het besparen van reistijd, de koffie uit eigen apparaat en dat het combineren van werkzaamheden met het privéleven gemakkelijker werd. Anderen zijn blij dat ze weer (deels) kunnen werken op kantoor. De kennismaking met het thuiswerken op grote schaal, heeft in ieder geval de ogen bij werknemers en werkgevers geopend voor de mogelijkheden. De combinatie van thuiswerken en op kantoor, ook wel hybride werken genoemd, is dan ook here to stay.

“Als werkgever heb je een zorgplicht ten opzichte van werknemers, ook als ze thuiswerken.”

thuiswerkplek-service-aevesbenefit-inkoopdienstverlener
Thuiskantoor inrichten Second Office

De noodzaak van een thuiskantoor inrichten

Dit brengt wel een nieuwe uitdaging voor werkgevers met zich mee, want hoe ga je een goede thuiswerkplek voor je medewerkers realiseren? Slecht zitmeubilair, het gebrek aan degelijke hardware en of een desktop die niet op goede hoogte staat, zijn zaken die de productiviteit en het welzijn van medewerkers in gevaar brengt. Wil je als werkgever thuiswerken faciliteren? Hieronder gaan we dieper in op een thuiskantoor inrichten en de benodigdheden die vereist zijn.

Meteen meer informatie over het inrichten van een thuiskantoor voor medewerkers? Werkgevers kunnen vrijblijvend contact met ons opnemen!

Thuiskantoor benodigdheden

De tijd van “Ik zit met mijn laptop aan de eettafel te
werken.” is voorbij. Voor een professionele organisatie is het een vereiste dat
werknemers beschikken over een degelijke kantoorinrichting voor thuis. Met
slechts enkele materialen kunnen werknemers een thuiskantoor inrichten / hybride werkplek inrichten die helemaal arbo-conform is. Maar waaruit bestaat een thuiskantoor inrichting? Wij adviseren:

–   Een (zit-sta)bureau
–   Een goede bureastoel
–   Computer
–   Een extra beeldscherm & laptoplift
–   Headset, muis & toetsenbord
–   Goede verlichting

 

werkplek-thuis-samenstellen

Thuiskantoor inrichten bij medewerkers; wat hebben ze nodig?

Dat ‘jouw mensen’ over een degelijk bureau moeten beschikken, is vrij voor de hand liggend. Dat daar een stoel bij hoort kan ook nog wel iedereen invullen, maar let wel op. Een ergonomische stoel is nodig voor een goede houding. Zo zorg je ervoor dat werknemers na een tijdje te hebben thuisgewerkt, geen fysieke ongemakken oplopen. Verder wil je als werkgever ook niet dat het thuiswerkers ontbreekt aan een goede computer met een extra beeldscherm. Voeg daar goed internet, een muis, headset, toetsenbord en laptoplift aan toe, en de basis van je set-up is compleet. 

70% van de FNV-leden wil hybride werken

Wat kunnen medewerkers zelf doen om de kantoorinrichting thuis te optimaliseren?

Vanuit goed werkgeverschap en je zorgplicht als werkgever, dien je ervoor te zorgen dat werknemers de basismaterialen in huis hebben om hun thuiskantoor in te richten. Werknemers kunnen vervolgens zelf nog een aantal acties ondernemen om echt een fijn kantoor thuis te realiseren. Zo is een goede toevoeging aan ieder kantoor opbergruimte. Dit kunnen lades zijn, maar ook mappen in een kast of een simpele boekenplank. Als men papieren niet te lang laat slingeren maar kan opbergen, geeft dat rust na werkdag en kan er de eerstvolgende thuiswerkdag aan een nette werkplek worden gestart. Tot slot hoeft een kantoor allang niet meer stoffig, grijs en grauw te zijn. Men kan planten, posters en fotolijstjes ophangen van familie en vrienden. Dit is in eerste instantie de taak van thuiswerkers zelf, maar je kunt hen als werkgever natuurlijk wel stimuleren om de verstrekte thuiswerkmaterialen te combineren met persoonlijke aankleding, zodat er een zo optimaal mogelijke kantoorinrichting thuis wordt gerealiseerd. Een leuke (kunst)plant of fotolijst verwerken in het kerstpakket, behoort bijvoorbeeld tot de opties om een thuiskantoor inrichten op persoonlijke manier te stimuleren. 

Hoe thuiskantoor inrichten bij werknemers?

Wil je als werkgever zijnde hulp bij het inrichten van thuiskantoren voor jouw werknemers? Daar biedt Second Office een uitkomst voor. Onze experts adviseren werkgevers en kunnen zowel de levering, installatie als het operationeel beheer uit handen nemen. Met onze verhuisservice bieden we een complete dienstverlening, waarbij werkgevers volledig ontzorgt worden bij het inrichten van thuiskantoor voor hun medewerkers. De thuiswerkplekken van jou en je werknemers zullen zo worden ingericht dat er optimaal gewerkt kan worden. Ook kunnen we bureaufietsen en zit-sta bureaus leveren die de vitaliteit van thuiswerkers verder stimuleren.

Al met al zorgt Second Office er met haar thuiskantoor inrichting voor dat er optimaal gewerkt kan worden, ook vanuit huis!

Wat klanten over ons zeggen: