Thuiswerkplek in 2024 | Moderne thuiswerkplek ingericht met budget van 2024

Thuiswerkplek in 2024: alles over de vergoedingen

In dit blog bespreken we:

Veel bedrijven zijn nu in de fase dat alles rondom thuiswerken en de thuiswerkplek geprofessionaliseerd wordt. Nu we ervaren hebben dat werken vanuit huis en op kantoor productief en efficiënt is, is het belangrijk dat we een goed ingerichte thuiswerkplek hebben. Kortom de thuiswerkplek in 2024. De werkgever is verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek, ook de thuiswerkplek. Dat is de zorgplicht van de werkgever en dat staat in de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek. Dit zijn de richtlijnen in 2024 voor de vergoedingen die werkgevers kunnen bieden voor thuiswerken. Hieronder vind je de belangrijkste informatie over de verschillende mogelijkheden en fiscale voordelen.

Uitbreiding van thuiswerkvergoedingen

Niet alleen de materialen zoals computers, bureaus en stoelen kunnen vergoed worden, maar ook kosten voor communicatiemiddelen zoals mobiele telefoons, internetabonnementen en het gebruik van laptops. De Belastingdienst biedt hier heldere richtlijnen voor in het Handboek Loonheffingen 2023.

Inrichting van de thuiswerkplek in 2024

Er zijn twee hoofdopties voor het inrichten van de thuiswerkplek:

  • Budget toekennen: Werknemers kunnen zelf hun materialen aanschaffen binnen een vastgesteld budget. Let op: dit valt onder de werkkostenregeling (WKR) en hierbij is het van belang de vrije ruimte niet te overschrijden om hoge belastingen te voorkomen.
  • Materialen ter beschikking stellen: Werkgevers kunnen ook kiezen om de nodige materialen te verstrekken. Bij een eventueel vertrek van de werknemer moeten deze teruggegeven worden of wordt de restwaarde verrekend met het loon.

Budget voor de thuiswerkplek toekennen in 2024

Werkwijze voor budget toekennen voor de thuiswerkplek: Als werkgever bepaal je het budgetbedrag en de looptijd. Ook stel je communicatie op over waaraan een ergonomische thuiswerkplek en de materialen moeten voldoen, zodat deze conform de Arbowet zijn. Medewerkers ontvangen het budget en gaan zelf op pad voor het aankopen van de materialen. Als werkgever heb je de plicht om te controleren dat de aangekochte materialen voldoen aan de Arbowet. Het totaal toegekende budget dient de werkgever op te nemen in de WKR-werkkostenregeling. Let op als je de vrije voet overschrijdt, betaal je 80% belasting.

Voordelen van budget voor de thuiswerkplek toekennen:

  • Eenvoudig te implementeren.
  • Keuzevrijheid voor de medewerker.

Nadelen van budget voor de thuiswerkplek toekennen:

  • Verplichte controle op de door de medewerkers aangekochte materialen op Arbo-conformiteit.
  • Gaat ten koste van de vrije ruimte in de werkkostenregeling.
  • Budget wordt volledig opgenomen door de medewerker; soms worden onnodig dure materialen aangekocht.
  • Missen van inkoopvoordeel door individuele aankopen als consument in plaats van collectieve inkopen als bedrijf.

Second Office heeft een budget oplossing waarmee bovenstaande issues voorkomen kunnen worden. Voor meer informatie neem contact op.

Materialen ter beschikking stellen voor de thuiswerkplek

Werkwijze: de werkgever werkt samen met een partner die een totaaloplossing voor thuiswerkplekken faciliteert. Via een thuiswerkwinkel worden medewerkers geïnformeerd over hoe men de thuiswerkplek ergonomisch kan inrichten. Vervolgens kunnen medewerkers uit door de werkgever goedgekeurd assortiment materialen aanvragen voor het optimaliseren van de thuiswerkplek. Omdat de werkgever de materialen ter beschikking stelt, heeft dit geen effect op de WKR-regeling zoals bij budget verstrekken. Wanneer de werknemer uit dienst gaat, betaalt deze de restwaarde of de partner haalt de materialen retour en zet deze opnieuw in bij een nieuwe medewerker.

Voordelen van materialen ter beschikking stellen voor de thuiswerkplek

  • Heeft geen invloed op de werkkostenregeling (WKR).
  • Garantie dat de thuiswerkplek ergonomisch conform de Arbowetgeving is.
  • Minimale uitgave voor de medewerker; vraagt enkel producten aan die de thuiswerkplek kunnen optimaliseren.
  • Inkoopvoordeel omdat aantallen gebundeld worden.
  • Duurzaam, de investering blijft bestaan ook wanneer een medewerker uit dienst gaat.

Nadelen van materialen ter beschikking stellen voor de thuiswerkplek:

  • Minder keuzevrijheid voor de medewerker.

Bekijk dé Thuiswerkplek oplossing.

Actuele vergoedingsbedragen voor thuiswerken

Vanaf 1 januari 2024 is de belastingvrije vergoeding voor thuiswerken vastgesteld op €2,35 per dag. Dit geldt zelfs als de werknemer slechts een deel van de dag thuiswerkt. Vergoedingen boven dit bedrag zijn onderhevig aan loonheffing, maar de toekenning van de thuiswerkvergoeding is niet verplicht volgens de wet.

Thuiswerk en internetkosten: Onder de werkkostenregeling kunnen kosten voor internet thuis, noodzakelijk voor de werkzaamheden, belastingvrij vergoed worden zonder dat het invloed heeft op de vrije ruimte. Dit geldt alleen voor regelmatige thuiswerkers met een noodzakelijke internetverbinding. Kosten voor televisie of telefoon zijn hierin niet inbegrepen.

Conclusie thuiswerkplekvergoeding in 2024

Met de nieuwe regels kunnen werkgevers hun werknemers beter ondersteunen bij het inrichten van een efficiënte thuiswerkplek. Het is belangrijk dat zowel werkgevers als werknemers op de hoogte zijn van de fiscale mogelijkheden en beperkingen om optimaal gebruik te maken van de beschikbare vergoedingen. Zo wordt thuiswerken niet alleen comfortabeler, maar ook kostenefficiënt.

Vergeet niet om deze blog te delen!
Meer blogs

De kracht van thuiswerken: Hoe het uw organisatie kan versterken

Thuiswerkplek en de ondernemingsraad: informatiewijzer