Zit sta bureau instellen in 4 stappen.

Zit sta bureau instellen in 4 stappen 1920px

In dit blog bespreken we:

Je hebt een zit sta bureau? Dan vraag je jezelf waarschijnlijk af, hoe kan ik er optimaal gebruik van maken? Wat is de basis werkhouding zittend en staand? En hoe kan ik het beste afwisselen tussen zittend en staand werken? Lees het in dit blog “Zit sta bureau instellen in 4 stappen.”

Hoe kun je een zit sta bureau instellen voor een ergonomische en comfortabele werkhouding?

  • Stel de hoogte van het bureau in op een hoogte waarbij je ellebogen in een hoek van 90 graden staan en je schouders ontspannen zijn.
  • Zorg ervoor dat het beeldscherm op de juiste hoogte staat, zodat je nek en hoofd niet onnodig hoeven te buigen.
  • Zorg voor voldoende afstand tussen jezelf en het beeldscherm om oogvermoeidheid te voorkomen.
  • Wissel regelmatig af tussen zitten en staand werken
  • Bouw je staand werken tijd langzaam op.

Stap 1: Hoe stel je werkbladhoogte in voor de zittende positie

Zorg ervoor dat je goed in je bureaustoel zit. Hiervoor hebben we een volledig instructie gemaakt “Bureaustoel instellen in 7 stappen”. In een notendop, zorg ervoor dat je voeten plat op de vloer staan. En dat je armen ontspannen rusten op de armleggers waarbij je onderarmen in een hoek van 90 graden staan. De positie van je handen is net onder ellebooghoogte. Stel middels de verstelknoppen de werkbladhoogte van je zit sta bureau nu zo in, dat je handen rusten op het werkblad. Let erop dat de positie van je handen net onder ellenbooghoogte zijn. Beschikt je zit sta bureau over een memory functie? Sla de zit positie dan op door op de M knop te drukken en vervolgens één van de nummers te selecteren. Zo kun je later makkelijk wisselen tussen zittend en staand werken. Nu hebben we jou zit werken positie bepaald.

Stap 2: Hoe stel je de werkbladhoogte in voor de staande positie

Om je staande werkpositie te vinden ga je ongeveer hetzelfde te werk als voor de zittende positie. Ga nu recht opstaan voor je zit sta bureau. Zorg dat je voeten op schouder breedte staan. Laat je schouders en armen ontspannen naast je lichaam hangen. Houdt je onderarm vervolgens in een hoek van 90 graden, en zorg dat je handen net onder elleboog hoogte zijn. Stel middels de verstelknoppen de werkbladhoogte van je zit sta bureau in zodat je handen op het werkblad rusten. Dit is de beste positie als je staand werkt. Beschik je over een zit-sta bureau met memory functie, sla deze positie dan op. Door op de M knop te drukken en vervolgens een van de nummers naar eigen keuze te selecteren. Nu hebben we jouw staand werken positie bepaald.

Let op als je schoenen draagt met een andere zooldikte, dan beïnvloedt dit natuurlijk je stahoogte. Pas de hoogte van het werkblad hierop aan!

Stap 3: Hoe wissel je af tussen zittend een staand werken?

Let op: de hele dag staand werken is net als zittend werken slecht voor je lichaam. Er is geen wetenschap voor wat de perfecte tijden zijn. Een goede mix is om op een 8-urige werkdag de helft van de tijd staand te werken en de helft zittend te werken. Belangrijk is dat je je sta tijd eerst opbouwt zodat je lichaam hieraan kan gaan wennen.

UIt onderzoek blijkt dat de statijd minstens 10 minuten per uur dient te zijn. Met ten minste twee wisselingen tussen zitten en staan per uur. Na verloop van tijd mag de statijd verhoogd worden tot minimaal 20-25 minuten per uur om de richtlijn van 4 uur staan per dag te bereiken. Over het algemeen betekent dit ten minste twee positiewisselingen per uur of 16 houdingsveranderingen op een werkdag van 8 uur. Omdat de frequentie van houdingsveranderingen relatief hoog is, en omdat de statijd niet te lang mag zijn, vinden gebruikers het uitdagend om de ideale zit-statijden consequent vol te houden.

Stap 4: Wat is het belang van je staand werken tijd rustig op te bouwen?

Start met eens per uur 10 minuten staand werken en daarna minimaal 30 minuten zittend te werken. Op deze manier kan je lichaam wennen aan het staand werken. Zodra je eraan gewend bent kun je de staantijd verlengen / uitbouwen. Als je een actieve leefstijl hebt dan gaat het misschien sneller. Maar hou er rekening mee dat je de statijd rustig opbouwt om lichamelijke klachten te voorkomen.

Thuiswerkplek oplossing 2024 transparant v4

Second Office

Dé Thuiswerkplek oplossing

Laten we kennismaken.

Giel van der Linden

Giel van der Linden

Adviseur

Benieuwd hoe we voor jullie de Thuiswerkplekken kunnen faciliteren of optimaliseren?