Zit sta bureau instellen
in 4 stappen.

Je hebt een zit sta bureau? Dan vraag je jezelf waarschijnlijk af, hoe kan ik er optimaal gebruik van maken? Wat is de basis werkhouding zittend en staand? En hoe kan ik het beste afwisselen tussen zittend en staand werken? Lees het in dit blog.

Zit sta bureau instellen in 4 stappen Second Office
Het instellen van je werkbladhoogte in zittende positie

Stap 1: Het instellen van je werkbladhoogte in zittende positie

Zorg ervoor dat je goed in je bureaustoel zit. Hiervoor hebben we een volledig instructie gemaakt “Bureaustoel instellen in 7 stappen”. In een notendop, zorg ervoor dat je voeten plat op de vloer staan. En dat je armen ontspannen rusten op de armleggers waarbij je onderarmen in een hoek van 90 graden staan. De positie van je handen is net onder ellebooghoogte. Stel middels de verstelknoppen de werkbladhoogte van je zit sta bureau nu zo in, dat je handen rusten op het werkblad. Let erop dat de positie van je handen net onder ellenbooghoogte zijn. Beschikt je zit sta bureau over een memory functie? Sla de zit positie dan op door op de M knop te drukken en vervolgens één van de nummers te selecteren. Zo kun je later makkelijk wisselen tussen zittend en staand werken. Nu hebben we jou zit werken positie bepaald.

Stap 2: Je werkbladhoogte instellen om te werken in staande positie

Om je staande werkpositie te vinden ga je ongeveer hetzelfde te werk als voor de zittende positie. Ga nu recht opstaan voor je zit sta bureau. Zorg dat je voeten op schouder breedte staan. Laat je schouders en armen ontspannen naast je lichaam hangen. Houdt je onderarm vervolgens in een hoek van 90 graden, en zorg dat je handen net onder elleboog hoogte zijn. Stel middels de verstelknoppen de werkbladhoogte van je zit sta bureau in zodat je handen op het werkblad rusten. Dit is de beste positie als je staand werkt. Beschik je over een zit-sta bureau met memory functie, sla deze positie dan op. Door op de M knop te drukken en vervolgens een van de nummers naar eigen keuze te selecteren. Nu hebben we jouw staand werken positie bepaald.

Let op als je schoenen draagt met een andere zooldikte, dan beïnvloedt dit natuurlijk je stahoogte. Pas de hoogte van het werkblad hierop aan! 

werkgever thuiswerkplek

Stap 3: Hoe vaak moet je wisselen tussen zittend een staand werken?

Let op: de hele dag staand werken is net als zittend werken slecht voor je lichaam. Er is geen wetenschap voor wat de perfecte tijden zijn. Een goede mix is om op een 8-urige werkdag de helft van de tijd staand te werken en de helft zittend te werken. Belangrijk is dat je je sta tijd eerst opbouwt zodat je lichaam hieraan kan gaan wennen. 

UIt onderzoek blijkt dat de statijd minstens 10 minuten per uur dient te zijn. Met ten minste twee wisselingen tussen zitten en staan per uur. Na verloop van tijd mag de statijd verhoogd worden tot minimaal 20-25 minuten per uur om de richtlijn van 4 uur staan per dag te bereiken. Over het algemeen betekent dit ten minste twee positiewisselingen per uur of 16 houdingsveranderingen op een werkdag van 8 uur. Omdat de frequentie van houdingsveranderingen relatief hoog is, en omdat de statijd niet te lang mag zijn, vinden gebruikers het uitdagend om de ideale zit-statijden consequent vol te houden.

Stap 4: Het opbouwen van je staand werken tijd

Start met eens per uur 10 minuten staand werken en daarna minimaal 30 minuten zittend te werken. Op deze manier kan je lichaam wennen aan het staand werken. Zodra je eraan gewend bent kun je de staantijd verlengen / uitbouwen. Als je een actieve leefstijl hebt dan gaat het misschien sneller. Maar hou er rekening mee dat je de statijd rustig opbouwt om lichamelijke klachten te voorkomen.

opbouwen van je staand werken tijd

Voordelen van zittend en staand werken aan een zit sta bureau

productiviteit

De afwisseling verhoogt je productiviteit en zorgt voor een betere doorbloeding

bloedcirculatie

Het zorgt voor een effectieve bloedcirculatie. Je hart pompt bij staand werken 10 x zoveel bloed rond in je lichaam.

Gezondheid

De afwisseling verkleint de kans op klachten aan rug- schouder- en nek tijdens beeldscherm werk.

Verbranding

Je verbrandt maar liefst 144 calorieën tijdens drie uur staand werken. Door de afwisseling werken je spieren en verbrandt je 30% meer calorieën.

Tips om staand te werken achter een zit sta bureau

Draag goede schoenen, die je stevigheid geven en comfortabel zijn. Zorg voor schoenen die je een goede sta houding geven en waarmee je in balans blijft.

Bouw je staan tijd langzaam op, laat je lichaam wennen aan staand werken. Wissel voldoende af tussen zittend en staand werken en verleng de tijd met kleine stappen. Gebruik de timer functie of zet een wekker voor je maximale sta tijd.

Zet om het uur een timer waarmee jezelf triggert om staand te gaan werken. Dit kun je ook in je digitale agenda vastleggen als taak. Trigger jezelf om dit 21 werkdagen te doen en je zult zien dat het voortaan automatisch in je systeem zit. Door afwisselend zittend en staand te werken ervaar jij continue de voordelen voor jouw gezondheid. 

Neem een actieve sta-houding aan en zorg dat je voeten op schouder breedte staan tijdens het staand werken. Zorg ervoor dat je rug recht is en dat je niet gaat hangen.

Neem voldoende pauzes tijdens het werken en beweeg. Ga iets te drinken halen en neem in huis de langste route. Kies voor het toilet dat het verste weg is in huis en neem bij voorkeur de trap. Het klinkt simpel maar het geeft je op een dag zoveel extra beweging. En we weten allemaal dat extra beweging ons een fitter gevoel geeft.

Van start met Second Office
eenvoudig en snel geregeld

Wil je sparren over de kansen en oplossingen die Second Office jullie organisatie kan bieden?
Laten we een afspraak maken!

Vertrouwd door meer dan 3000 vitale, gelukkige en productieve thuiswerkers van innovatieve werkgevers in Nederland.

Video: Zit sta bureau instellen in 4 stappen

Wil jij ook een Thuiswerkplek zonder zorgen